Lagere school

 

De lagereschoolkinderen worden ingedeeld in groepen op basis van leeftijd en leervorderingen.
Het kind behoort tot een groep als het meer dan de helft van de activiteiten volgt in die groep.

Elk leerjaar (leerlingengroep) heeft zijn eigen klastitularis. Sommige leerkrachten werken deeltijds. In de meeste klassen wordt co-teaching toegepast. In gemeenschappelijk overleg wordt het welzijn van de kinderen bewaakt.

Om de doelen uit het pedagogisch project te concretiseren, onderschrijft onze school de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen die door het ministerie zijn opgelegd. 

De nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs zijn ambitieus. Ze vragen inspanningen van scholen op
pedagogisch en onderwijskundig vlak. Om hen de nodige ruimte te geven om de doelen stapsgewijs in te voeren én te bereiken, wordt de bestaande gedoogperiode uitgebreid.

Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen twee zaken:

  • de invoering van de doelen in de schoolwerking, en
  • het bereiken van de doelen.

Daarnaast omvat het onderwijsaanbod voor het lager onderwijs 2 lestijden onderwijs in één van de erkende godsdiensten of in de niet-confessionele zedenleer.  

 

De 9 leergebieden  ontplooien het totale kind en zijn daarom evenwaardig. De concrete doelstellingen, die bij elk van de 9 leergebieden willen bereikt worden, staan uitgeschreven in het leerplan, leer lkokaal,  van O.V.S.G. Deze doelen bepalen natuurlijk de leerstof die zal aangebracht worden.

Wij beschikken en hanteren de nieuwste methodes, die het dichtst het vooropgestelde doel van onze leerplannen benaderen. Zo bieden wij onze leerlingen optimale mogelijkheden om met een goed resultaat de basisschool te doorlopen.